O czym pamiętać przy organizacji ślubu - lista najważniejszych rzeczy | Ślub za pasem #3

Ślub to ważne wydarzenie, dlatego należy przygotować się do niego jak najlepiej. Jednak w natłoku obowiązków i załatwień możemy coś prze...

o czym pamiętać przy organizacji ślubu blog delishe

Ślub to ważne wydarzenie, dlatego należy przygotować się do niego jak najlepiej. Jednak w natłoku obowiązków i załatwień możemy coś przegapić lub o czymś zapomnieć. Jako że mam już ten dzień za sobą, stworzyłam listę rzeczy i usług, o których warto pamiętać i o które warto zadbać przed ślubem. Będą to istotne punkty, które powinniśmy załatwić przed ślubem i weselem odpowiednio wcześniej, aby potem się nie rozczarować, że coś nie dojdzie na czas bądź po prostu dany usługodawca nie będzie miał wolnego terminu. 

W pierwszym wpisie z tej serii możecie przeczytać o tym, od czego zacząć planowanie ślubu - jest to podstawa, zanim zaczniecie czytać ten wpis, zatem jeśli jeszcze nie widzieliście tamtego wpisu to poniżej możecie to nadrobić.


Gdy już mamy ogólny zarys tego, jak chcemy, aby ten dzień wyglądał, warto przejść do realizacji poszczególnych punktów i działań z nimi związanych. Większość punktów będzie dotyczyć każdego, ale oczywiście, nie koniecznie wszystkie, gdyż każdy ma inny punkt widzenia, inny plan na to, jak ten dzień będzie wyglądał. Jednak ja zostawiam Wam listę wszystkich rzeczy, a każdy zastanowi się sam, z czego skorzysta, a co uzna za zbędne. 


Co załatwić przed ślubem | Lista rzeczy



1. Kościół

Jeżeli bierzecie ślub konkordatowy, to należy zadbać o wszelkie formalności związane ze ślubem - należy udać się do księdza, porozmawiać z nim zarówno o dacie ślubu jak i wszelkich niezbędnych rzeczach. Należy także odbyć nauki przedmałżeńskie oraz wizytę w poradni małżeńskiej. W dalszej przyszłości trzeba zadbać o spowiedź, a także dostarczyć dokumenty jak np. świadectwo bierzmowania, spisać protokół przedślubny, ustalić zapowiedzi a potem spisać akt ślubu. Oczywiście wszystkiego dowiecie się w kancelarii parafialnej i ustalicie wszystko z księdzem, pewne szczegóły dogadacie także z organistą czy służbą kościelną.

2. Urząd stanu cywilnego

Przed ślubem należy udać się również do USC, gdzie potrzebujemy odpisu skróconego aktu urodzenia przyszłego małżonka (w zależności od tego, gdzie odbywa się ślub). USC natomiast wydaje dokument, który stwierdza brak okoliczności wykluczających zawarcie małżeństwa, a który należy dostarczyć do księdza (jest ważny 3 miesiące). W urzędzie musimy także zdecydować, jakie nazwisko będziemy nosić my i nasze dzieci. (Już po ślubie, jeśli zmienią się nasze dane, np. nazwisko musimy także złożyć wniosek o nowy dowód w urzędzie miasta/gminy).

3. Sala

Nie możemy zapomnieć także o sali, w której odbędzie się nasze wesele. Jeśli mamy już wybraną salę to warto udać się na spotkanie z właścicielem lub managerem i porozmawiać o szczegółach. Sami mieliśmy wiele pytań, które pojawiały się w trakcie planowania ślubu i wesela i na bieżąco uzyskiwaliśmy odpowiedzi. Warto sobie wszystko notować, np. w takim organizerze, ponieważ w natłoku spraw a także w emocjach możemy nie zapamiętać wszystkiego i o czymś zapomnieć. Przede wszystkim musimy podpisać umowę - czytajmy ją spokojnie i ze zrozumieniem, dopytujemy w razie potrzeby, aby potem nie było niedomówień i rozczarowań. O co na przykład pytać właściciela czy managera? Oczywiście o cenę, co ona obejmuje, ile płacicie za dzieci, co musicie kupić sami, o godziny trwania przyjęcia, o to, jak może zmienić się ostateczna liczba gości w stosunku do ilości zadeklarowanej w umowie, o dekoracje (czy wszystko załatwiacie sami czy coś jest w cenie), o poprawiny (jeżeli takowe organizujecie), o nocleg, pokój dla nowożeńców, czy jest sejf, o pokrowce na krzesła (u nas dodatkowo płatne), o animatora, stoły (rodzaj i ustawienie), parking, oczywiście o menu, o którym napiszę poniżej. To tylko kilka pytań, jakie nasunęły mi się w tym momencie, jednak jest ich o wiele więcej - sama stworzyłam sobie taką listę i na bieżąco odhaczałam wszystko i notowałam, czego się już dowiedziałam, aby o wszystkim pamiętać. 

4. Menu

Jeżeli jesteśmy już przy sali, to warto wspomnieć także o menu. Bliżej wesela ustalamy z właścicielem bądź managerem menu - wybieramy potrawy z listy, jaką oferuje sala. U nas był ogromny wybór przez co naprawdę ciężko było się zdecydować. Postawiliśmy na sprawdzone już dania, ale także coś innego i zaskakującego, co było nowością bądź mocno polecane przez innych serwowane w tej sali weselnej. Oprócz standardowych posiłków mieliśmy także dania z grilla (ogromny wybór mięs, ryb, a także sałatek i dipów), który był na powietrzu w dużej altanie, gdzie goście mogli zjeść, przewietrzyć się i odpocząć. Warto rozważyć co lubicie, co Wasi goście lubią i według tego dobrać odpowiednie menu, pamiętając o tym, że nie dogodzi się wszystkim w stu procentach i nie warto robić nic na siłę.

5. Tort

A jeśli już mowa o jedzeniu, to kolejną rzeczą jest tort. Wybór jest ogromny i to do Was należy, co ostatecznie wybierzecie - zarówno jego smak jak i wygląd. Czasami tort można zamówić już na Waszej sali weselnej a innym razem sami musicie znaleźć odpowiednią cukiernię. My zamówiliśmy tort w innym miejscu, ale okazało się, że ta cukiernia już niejednokrotnie współpracowała z naszą salą i dowoziła tam słodkości, że transport mieliśmy gratis i tak właściwie nie musieliśmy się o nic martwić ani osobiście odbierać tortu.

6. Obrączki

Obrączki to także niezbędny element ślubu - warto zastanowić się, jak chcemy, aby wyglądały, aby łatwiej nam było ich szukać. Następnie udać się do jubilera i pooglądać różne modele. W zależności od jubilera, dostępności kruszcu i wielu innych czynników czas realizacji może być różny. Czasami może się także okazać, że będziecie musieli zwężać bądź rozszerzać obrączkę, wiec warto mieć to na uwadze i odpowiednio wcześniej wszystko zamówić. Niektóre pary decydują się także przetopić własne złoto i stworzyć z nich swoje obrączki - na pewno koszt będzie niższy i będzie to unikalna pamiątka.

o czym pamiętać przy organizacji ślubu blog


7. Zespół/dj

Muzyka to także coś, o co musimy zadbać, dlatego poszukajmy takiego zespołu, który będzie nam się podobał i jego repertuar także. Oczywiście możemy pomyśleć także o DJ'u - wybór należy do nas. Z terminami jest różnie - czasami uda się coś znaleźć na ostatnią chwilę, jednak sama nie ryzykowałabym, a poszukała zespołu odpowiednio wcześniej. Nasz zespół co prawda znaleźliśmy niecały rok przed ślubem - jednak polecając ten zespół znajomej dosłownie za 2-3 miesiące już nie mieli terminów na najbliższe 2, a właściwie prawie 3 lata. Także my akurat mieliśmy szczęście, że ten jedyny termin, który nas interesował był wolny, ale nie zawsze tak się uda, dlatego też warto mieć kilka opcji w zanadrzu. Warto pomyśleć o takim zespole, który gra i śpiewa na żywo cały czas i robi niezbyt długie przerwy. Poza tym, jeśli podpiszemy już umowę z zespołem, warto ustalić wszelkie szczegóły - muzykę, konkretne piosenki bądź zabawy - my nie chcieliśmy krępujących zabaw, dlatego powiedzieliśmy o tym zespołowi i tego nie było. Na co jeszcze zwrócić uwagę wybierając zespół? Na przykład na to, do której godziny grają, jak się rozliczacie czy poprawiny również wchodzą w grę (o ile organizujecie) itd.

8. Fotograf i kamerzysta 

Dwie opcje, możecie wybrać jedną z nich lub obie. Warto zadbać o to, aby zarówno fotograf jak i kamerzysta wiedzieli na czym Wam zależy i czego fotografować bądź nagrywać nie chcecie. Przed podpisaniem umowy, dopytajcie o cenę, o to co wchodzi w skład pakietu, czy trzeba dopłacić za dodatkowe zdjęcia, ile obrobionych zdjęć dostaniecie, jaki będzie czas realizacji, do której godziny będą na sali i czy będą też Wam towarzyszyć podczas Waszych przygotowań. Warto zorientować się, czy będziecie mogli zrobić sobie sesję i czy będzie ona podczas wesela czy później, w plenerze. Czasami fotograf oferuje także sesję narzeczeńską - my skorzystaliśmy z tej opcji - nie tylko dlatego, że chcieliśmy mieć zdjęcia z okresu narzeczeństwa ale również jest to doskonała okazja, aby poznać fotografa/fotografów i on/oni poznali Was - jak się ustawiacie, na jakich ujęciach wychodzicie najkorzystniej i abyście oswoili się z obiektywem. Odnośnie kamerzysty - warto dopytać także co macie w pakiecie - czy będzie także trailer, czy film dostaniecie na pendrive'ie i płytach i czy np. oferują dodatkowo dron, jeśli Was to interesuje.

9. Inni usługodawcy: makijaż, fryzura, paznokcie, dodatkowe zabiegi

O makijażu i fryzurze dobrze jest także pomyśleć nieco wcześniej. Nie tylko wybrać usługodawców, ale zastanowić się, czego oczekujecie i wypróbować pewne opcje. Czasami od razu zaskoczy i uznacie, że to jest to, a innym razem będziecie musieli poszukać dalej. Gromadźcie inspiracje i zdjęcia, aby ułatwić pracę danej osobie i aby zrobiły to jak najlepiej i zbliżone do tego, czego oczekujecie. Dodatkowo można zapisać się również na manicure - ja akurat wykonałam go sama, ale dwie pozostałe rzeczy (fryzura i makijaż) zostawiłam profesjonalistkom. Ewentualne dodatkowe zabiegi powinniśmy wykonać nieco wcześniej, nie na ostatnią chwilę, aby nic nie działo się ze skórą i wszystko dobrze wyglądało.


10. Garderoba

Ważnym elementem jest oczywiście Wasza garderoba - oczywiście suknia i garnitur to must have, jednak musimy zadbać o to, aby zamówić te rzeczy odpowiednio wcześniej. Dobrze jest na spokojnie zastanowić się, co chcemy, jak ma wyglądać ta wymarzona suknia, a potem dobierać do niej dodatki, jak np. welon czy buty. Oczywiście w przypadku Pana Młodego oprócz garnituru jest to także koszula, spinki do mankietów, mucha bądź krawat, buty, odpowiednia bielizna a także dodatkowa koszula - ona naprawdę może się przydać! Gdy wybierzecie już odpowiednią garderobę, czekają Was tylko przymiarki i ewentualne mniejsze zmiany. Przy tym punkcie chciałabym wspomnieć także o umowie, jaką podpisujecie przy zamówieniu sukni - uważajcie na wszelkie kruczki, pytajcie co obejmuje cena, jaki jest czas realizacji itd. Ja byłam bardzo zadowolona ze swojej sukni, jednak przy kolejnych wizytach okazało się, że np. dodatkowo płaci się za halkę czy małe rękawki - motylki, dlatego uczulam na to i pamiętajcie, aby o wszystko zapytać wcześniej, by nie było niemiłego zaskoczenia.

11. Dekoracje, kwiaty i bukiet

Mam tu na myśli zarówno dekorację sali jak i kościoła. Warto znaleźć odpowiednią osobę, która zadba o wystrój sali i kościoła, dobierze takie kwiaty, które będą Wam się podobać i będą pasować do stylu i rodzaju wesela. My trafiliśmy w dziesiątkę, ponieważ wszystko było dosłownie tak, jak chcieliśmy. Pokazałam kilka inspiracji pani, która zajmowała się kwiatami i zrobiła wszystko wedle naszych wskazówek. Oprócz kwiatów w kościele, zadbała także o dekoracje - lampiony, świece itp., bukiet na sali weselnej (kwiaty na stołach mieliśmy już w cenie sali weselnej), strojenie domów, bukiety dla mnie i świadkowej, a także drobne elementy jak butonierki dla Pana Młodego i świadka, gałązka do błogosławieństwa, żywe kwiaty do włosów i mojej fryzury i jeszcze kilka ozdób. Warto popytać innych - być może ktoś Wam poleci kogoś sprawdzonego i nie będziecie musieli wybierać w ciemno.



12. Pierwszy taniec

Wasz pierwszy taniec to także istotna kwestia. W zależności od tego, co planujecie warto nad tym bardziej pomyśleć. Oczywiście przede wszystkim warto wybrać utwór, do którego chcecie zatańczyć - czy ma to być coś po polsku czy w innym języku, a może po prostu wersja instrumentalna. Jeśli chcecie zatańczyć do danego układu to powinniście odpowiednio wcześniej zacząć ćwiczyć - jedni wybierają szkoły tańca, inni robią to sami - ten wybór należy do Was. Jeśli natomiast chcecie iść na żywioł, to mimo wszystko polecam przesłuchać wybranej piosenki i zatańczyć w zaciszu domu chociaż jeden raz, aby potem się nie stresować i wiedzieć, jak długo trwa utwór i jak możecie do niego zatańczyć. My ułożyliśmy swoją choreografię i kroki i sami ćwiczyliśmy w domu. Myślę, że wyszło całkiem fajnie - mimo przećwiczenia kilku kroków było naturalnie i tak, jak chcieliśmy. Wiele gości pytało, czy chodziliśmy na jakieś lekcje, bo byli zaskoczeni krokami i tańcem - zatem jak widać, można zrobić coś samemu i również będzie dobrze. Poza tym, mieliśmy naprawdę 'świetny czas' przy ćwiczeniu jej - bawiliśmy się świetnie i spędzaliśmy sporo czasu razem, co serdecznie Wam polecam. Początkowo myśleliśmy o innej piosence, a ostatecznie wybraliśmy coś innego i bardzo się cieszę, że zmieniliśmy zdanie. Piosenka jak najbardziej nam pasuje, była naprawdę piękna i mimo odtwarzania kilkukrotnie po weselu, nadal nam się nie nudzi, jak to miało miejsce z pierwszą piosenką, którą słyszeliśmy już niemal wszędzie. Dlatego wybór utworu jest istotny i warto nad nim trochę pomyśleć, bo to on będzie kojarzył Wam się potem z Waszym Dniem.

13. Zaproszenia + lista gości

Oczywiście odpowiednio wcześniej warto sporządzić listę gości, których chcemy zaprosić. Następnie musimy wybrać zaproszenia - w sieci mamy naprawdę ogromny wybór przepięknych zaproszeń w różnym stylu, także każdy znajdzie coś dla siebie. Warto pamiętać o tym, żeby zamówić je odpowiednio wcześniej. To naprawdę ważne - czasami sklep czy drukarnia ma dłuższy czas oczekiwania, więc warto na to zwrócić uwagę. Poza tym, już nie raz słyszałam o przypadkach, gdzie drukarnia nie wywiązała się z realizacji zamówienia bądź zdarzały się jakieś błędy, dlatego dobrze jest mieć ten zapas czasu na ewentualne poprawki czy zamówienie ponownie lub w innym miejscu zaproszeń bez niepotrzebnego stresu i nerwów. Jeśli mamy już gotowe zaproszenia, to oczywiście musimy je dostarczyć (najlepiej osobiście) gościom. W zaproszeniu powinniśmy zawrzeć informację do kiedy goście mają potwierdzić przybycie - jeśli goście sami tego nie zrobią, musimy do nich zadzwonić i zapytać, ponieważ potem będziemy potwierdzać tę liczbę na sali weselnej, a przecież nie chcemy płacić za puste miejsca. Nie zapomnijmy zapytać, czy goście przybędą sami czy z dziećmi i czy np. potrzebują noclegu czy transportu (z kościoła do sali weselnej).

14. Samochód i inne środki transportu

To, czym dojedziecie do ślubu oczywiście zależy od Was - jedni idą pieszo, inni wybierają rowery, jeszcze inni bryczki, a inni standardowo samochód. Zależy to od wielu czynników, m.in. od odległości domu od sali i kościoła. My tradycyjnie wybraliśmy samochód - wynajęliśmy auto wraz z osobą, która go prowadziła, więc Pan Młody nie musiał się dodatkowo stresować i prowadzić samemu. Akurat w naszym przypadku, mieliśmy blisko zarówno do kościoła, jak i na salę weselną, wiec tak właściwie zajęło to dosłownie kilkanaście minut. Jednak auto przydało się także po to, aby Pan Młody dojechał ze swojego domu rodzinnego wraz ze świadkiem do mnie. Jeśli chodzi o inne środki transportu to mam na myśli także np. wynajęcie autobusu czy busa - w wielu stronach jest tradycja, aby goście nie musieli jechać swoimi samochodami z kościoła na salę, to wynajmuje się autobus, aby ich dowiózł na miejsce. Jeśli o tym myślicie, to warto zorientować się, ile osób z tego skorzysta, czy jest w ogóle sens zamawiania a jeśli tak, to zrobić to odpowiednio wcześniej.

15. Prezenty

I tutaj mam na myśli kilka rodzajów prezentów. Po pierwsze: prezenty dla rodziców. Jeśli chcecie zrobić podziękowanie dla rodziców to zastanówcie się nad jego formą (czy ma to być podczas wesela, czy na osobności, jaki rodzaj prezentu chcecie dać itd.). Fajnie jest zrobić coś, co ucieszy rodziców, a nie dodatkowo ich zestresuje. Po drugie: prezenty dla gości. W wielu miejscach jest zwyczaj dawania małych prezencików gościom - zastanówcie się, czy w ogóle chcecie coś takiego robić, czy nie jest to konieczne. Jeśli tak, to wybierzcie coś, co pasuje do Waszego stylu - pomysłów jest mnóstwo (herbata, ciasteczka z wróżbą, personalizowane cukierki, roślinki, miodziki z etykietą, czy coś wykonane własnoręcznie). W różnych stronach są różne zwyczaje, ale czasami daje się także pojemnik z ciastem czy alkohol. Jeśli chcecie coś takiego podarować to weźcie to pod uwagę przy planowaniu budżetu, zamawianiu alkoholu czy ciast. Po trzecie: pod hasłem prezenty kryją się także prezenty dla Was. Już dawno odeszło się od zwyczaju, gdy goście w ramach prezentu dawali tylko sprzęty, gadżety do domu itd. Teraz coraz częściej po prostu wybieramy pieniądze tak, aby można samemu dobrze je zagospodarować i przy okazji uniknąć nietrafionych prezentów czy takich, które się powielają. A jeśli chcecie dostać coś konkretnego to można o tym wspomnieć gościom - jeśli na tyle dobrze się znacie to nie będzie to źle odebrane - często goście sami o to pytają, aby uniknąć zakupu prezentu, który nie przypadnie Wam do gustu. Poza tym, mamy też zwyczaj dawania kwiatów, który również coraz częściej odchodzi na bok - po prostu nie mamy kiedy nacieszyć się kwiatami, a ich ogromna ilość może być kłopotliwa w przechowaniu i przewiezieniu po weselu. Tu również stosowane są zamienniki (często wspomina się o tym w zaproszeniach, albo po prostu podczas proszenia gości) - są to np. kupony lotto, książki, wino, gry planszowe, zabawki dla dzieci, karma dla zwierząt ze schroniska i wiele innych rzeczy. Ze strony Pary Młodej warto pamiętać o tym, że to ma być tylko drobny upominek mniej więcej w cenie kwiatów i nie powinno być to kłopotliwe dla gości.


16. Dodatki

Na koniec dodatki, które jak sama nazwa wskazuje mają być tylko dodatkiem i uzupełnieniem, ale to właśnie one tworzą całość. I tutaj mieszczą się takie rzeczy jak np.: dodatki w garderobie - podwiązka, bielizna, biżuteria; rzeczy typu: pudełko na koperty, winietki na stół, tablice rejestracyjne, ozdobne wieszaki, dekoracje na sali weselnej - napis, Wasze imiona, księga gości, tablica z usadzeniem gości, fotobudka czy jeszcze coś innego. Warto zastanowić się, co wydaje się Wam ciekawe i ładnie uzupełni całość, a z czego można zrezygnować bądź co do Was nie pasuje.


Jesteście przed czy już po ślubie? Co byście dodali do tej listy? Może jest coś, o czym również warto pamiętać? Co załatwiliście w pierwszej kolejności a co na samym końcu?


ZOBACZ TAKŻE:

Powiązane posty, które mogą Cię zainteresować

0 komentarze

INSTAGRAM @DELISHEBLOG